Wymiana opon

Kierowco, mimo nadejścia wiosny nie śpiesz się z wymianą opon zimowych na letnie!
Pogoda jest jeszcze kapryśna i może nas zaskoczyć. W całym kraju aura jest bardziej zimowa niż letnia. Nawierzchnia zwłaszcza rano pokrywa się mroźną naleciałością lodu i śniegu. W ciągu dnia wielokrotnie obserwujemy zmożone opady śniegu w połączeniu z deszczem.

Polska centralna pozostaje w łagodnych opadach śniegu mimo to, kierowcy mają problemy zwłaszcza w podwarszawskich miejscowościach z dotarciem do stolicy, gdyż muszą mierzyć się z podróżą po śliskich nawierzchniach. Obowiązek odmrażania szyb nie należy do rzadkości w mroźne wiosenne poranki. Samochody poruszające się po drogach powinny dla bezpieczeństwa własnego oraz innych uczestników spełniać podstawowe środki ostrożności w postaci: odśnieżonej karoserii, odmrożonych szyb, a także odpowiedniego ogumienia.

Nie ma co sugerować się nadejściem kalendarzowej wiosny, należy zachować rozsądek i na wymianę opon umówić się dopiero w trzecim tygodniu kwietnia. Co więcej warto sprawdzić stan w jakim są opony, ponieważ często okazuję się iż po zimie straciły swoje walory użytkowe i należy zakupić nowe gumy.

Każda opona posiada dokładne opisy parametrów, należy je właściwie odczytać, aby dobrać odpowiednie do naszego auta. koniecznie zawsze trzeba stosować się do zaleceń producenta pojazdu. Decydując się na zakup nowych opon przy wyborze należy nie tylko kierować się ich ceną, ale trzeba także wziąć pod uwagę cech wpływające na komfort jazdy.

  • masa opony oraz opory toczenia (mają wpływ na zużycie paliwa);
  • hałas (zdarza się, że opony wytwarzają odgłos przypominający huczenie);
  • właściwe odprowadzanie wody;
  • zachowanie w trakcie hamowania;
  • stabilność prowadzenia.

Na powyżej wymienione cechy głównie ma wpływ rodzaj bieżnika. Według prawa wysokość bieżnika nie może być niższa niż 1,6mm. Jednak według zdania wielu ekspertów, podana wysokość jest znacznie zaniżona, a ta gwarantująca wszystkie właściwe i podnoszące bezpieczeństwo cechy opony powinna charakteryzować się wysokością odpowiednią dla: opon letnich – 3 mm, a dla zimowych – 4mm.

Do tego aby odróżnić opony zimowe od letnich służy oznaczenie M+S oraz symbol góry z płatkiem śniegu. Bywa, że opony posiadają oba te znaki lub tylko jeden z nich. W Europie spotyka się opony całoroczne, które charakteryzują się od innych – różnicami w bieżniku. Gumy całoroczne posiadają mniej nacięć oraz rowków niż zimowe, ale jednak więcej niż letnie. Posiadają one także asymetryczny kształt bieżnika i wówczas połowa opony odpowiada za przyczepność i właściwości letnie, a połowa za zachowanie zimą.

Jeśli chodzi o nazwy firm oferujących opony całoroczne to w swej nazwie zawierają określenia sugerujące na ich właściwości osiągane przez cały rok: 4Seasons, All Season, Quatrac, Quadraxer itp. Jednak są producenci których opony cechują się indywidualnym oznaczeniem, które w bardzo prosty sposób za pomocą symboli pozwalają na identyfikację z jakim rodzajem opon mamy do czynienia.

Należy uważać na opony oznaczone symbolem M+S ale bez płatka śniegu. Zazwyczaj są to produkty sprowadzane z USA i jak na nasze warunki lepiej sprawdzają się w warunkach letnich.
Opony letnie cechuje odpowiednia mieszanka gumowa, która odpowiada za takie parametry jak: stopień sztywności, który w warunkach podwyższonych letnich temperatur ulega znacznemu wzrostowi, zwłaszcza w aglomeracjach miejskich. Właściwa sztywność opony oraz jej odporność na deformacje ma decydujący wpływ na wygodne prowadzenie samochodu oraz przede wszystkim na bezpieczeństwo w trakcie podróży.

Kształt bieżnika w oponach letnich uwzględnia maksymalną możliwość bezproblemowego odprowadzania wody znajdującej się pod powierzchnią opon. W wyniku takiej pracy kół jazda autem staje się bardziej komfortowa w trakcie deszczu lub w kontakcie z kałużami, zaś pokonywanie oporów stawianych poprzez wodę w zetknięciu z letnimi oponami jest mniej wyczuwalne i zwiększa bezpieczeństwo jazdy. W tym rodzaju opon zastosowanie właściwej mieszanki gumy daje efekt odporności na zdzieranie, ponadto opony letnie cechuje mniejszy hałas w trakcie jazdy od tych stosowanych zimą.
Szerokiej drogi i bezpiecznej jazdy.