Płyny i oleje eksploatacyjne – jak sprawdzić poziom i kiedy wymienić?

Każdy kierowca, chcąc dbać o swój pojazd i własne bezpieczeństwo, powinien regularnie kontrolować poziom ciśnienia w oponach czy stan świateł. Do jego obowiązków należy też dokonywanie przeglądu płynów i olejów eksploatacyjnych. Które z nich i jak często powinniśmy zatem sprawdzać?

Na które zwrócić uwagę?

Do płynów, które należy poddawać szczególnej kontroli, możemy zaliczyć: olej silnikowy, płyn chłodniczy i płyn hamulcowy. Pozostałe – płyn do spryskiwaczy, płyn układu wspomagania kierownicy, a także olej skrzyni biegów – choć potrzebne, są mniej istotne. Zaniedbania w obszarze przeglądu i wymiany powyższych płynów grożą wieloma problemami z samochodem. Jak jednak pokazuje praktyka, wielu kierowców zapomina o swoim zadaniu, choć czynność ta nie jest droga i nie zajmuje dużo czasu. Jest za to na tyle obowiązkowa, że wiedza na jej temat bywa sprawdzana nawet podczas egzaminu na prawo jazdy.

Olej silnikowy

Jest to absolutnie podstawowy płyn eksploatacyjny, bez którego działanie pojazdu jest niemożliwe. Olej silnikowy absorbuje zanieczyszczenia, zapewnia płynną pracę silnika i zapobiega jego tarciu, a także zużyciu elementów metalowych. To, jak często należy go wymieniać, zależy od producenta auta. W instrukcji obsługi powinniśmy znaleźć informacje na ten temat. Przyjmuje się jednak, że zmienia się go co roku, albo po przejechaniu 20-30 tysięcy kilometrów. Pamiętajmy więc, że jeżeli pojazd jest silnie eksploatowany, to wymianą należy zainteresować się znacznie szybciej. Z uwagi na to, że niektóre auta mają tendencję do tzw. brania oleju, sprawdzajmy jego poziom w przybliżeniu raz na miesiąc i przed każdą dłuższą podróżą. Służy temu bagnet pomiarowy z oznaczeniem poziomu minimum i maksimum, czyli wartości, których ciecz nie powinna przekroczyć. Uzupełnienia można dokonać w serwisie samochodowym.

 dolewanie oleju

Regularna wymiana oleju zapewnia silnikowi długie życie

Płyn chłodniczy

Ma duże znaczenie dla samochodu. Nie tylko chłodzi silnik, a zatem zapobiega jego przegrzaniu, ale też smaruje elementy układu chłodniczego. Producenci aut rzadko określają czas, po upływie którego należy wymienić płyn. Prawidłowo robi się to jednak raz na kilka lat – optymalnie raz na trzy lata. Częstsza powinna być kontrola jego ilości. Najlepiej wykonywać to raz na miesiąc. Ciecz wypełniająca pojemnik z płynem musi przekraczać linię minimalną. Najbezpieczniej będzie, gdy uzupełnieniem zajmą się fachowcy. Warto też stosować płyn odporny na niskie temperatury, aby zapobiec jego krzepnięciu w okresie zimowym.

Płyn hamulcowy

Jest bardzo istotny dla bezpieczeństwa jazdy, bo odpowiada za prawidłową pracę hamulców. Wymianę należy przeprowadzić co dwa lata lub po przejechaniu około 40-50 tysięcy kilometrów. Również wtedy, kiedy płyn zmieni barwę z szarej na żółto-brązową. Znacznie częściej trzeba kontrolować poziom cieczy, która w zbiorniczku powinna sięgać wartości maksimum. Ważna jest także kondycja płynu hamulcowego. Absorbuje on z powietrza wilgoć, której duże ilości wpływają na spadek temperatury, co z kolei prowadzi do wrzenia oleju. Więcej niż 3% wilgoci w składzie płynu oznacza przymusową wizytę w serwisie samochodowym.

auto na drodze

Sprawność naszych aut w dużej mierze zależy od płynów eksploatacyjnych

Płyn do spryskiwaczy

Częstotliwość jego wymiany zależy od pojemności zbiornika na ciecz i tego, jak często używamy samochodowych wycieraczek. Można jednak przyjąć, że jest to płyn, który wyczerpuje się najszybciej. Wyróżniamy jego dwa rodzaje: zimowy i letni. Ten pierwszy jest odporny na zamarzanie, a drugi lepiej usuwa tłuste plamy pozostawiane na szybie przez owady. Kontroli poziomu płynu można dokonywać co około dwa tygodnie, ale nie jest to konieczne. O wyczerpaniu cieczy zorientujemy się, kiedy próba spryskania szyb nie przyniesie rezultatu.

Płyn układu wspomagania kierownicy

Nie ma konkretnych informacji na temat jego wymiany. W zależności od auta robi się to co kilka lat. Czasami potrzebne jest jedynie uzupełnienie płynu. Nie istnieje też urządzenie ułatwiające kontrolę jego jakości. Do warsztatu samochodowego należy udać się, kiedy zauważymy, że ciecz jest mętna i zabrudzona. Poziom płynu w zbiorniczku powinien oscylować między wartością minimalną i maksymalną.

Olej skrzyni biegów

O tym, jak często należy go wymieniać, decyduje rodzaj skrzyni biegów. Przy manualnej potrzeba taka zaistnieje po przejechaniu około 40-60 tysięcy kilometrów. W przypadku skrzyni automatycznej należy zapoznać się ze wskazaniami producenta samochodu.

 

Regularna kontrola i wymiana płynów eksploatacyjnych jest bardzo ważna, gdyż pozwala uniknąć poważnych problemów z samochodem. Jeśli natomiast takowe napotkają Cię na drodze, to jesteśmy gotowi Ci pomóc. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą pomocy drogowej.