Pasek rozrządu – najważniejsze informacje w pigułce

Pasek rozrządu to jeden z elementów samochodu, który się zużywa i wymaga regularnych wymian. Konieczność wymiany zależy przede wszystkim od pokonanych kilometrów lub posiadanych lat. Trzeba zdawać sobie sprawę, że ignorowanie zacierania się paska może prowadzić do bardzo drogiej i często nieopłacalnej naprawy silnika.

Wymiana paska rozrządu bywa skomplikowana

Przede wszystkim trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, czym jest pasek rozrządu.

Pasek rozrządu – co to takiego?

Rozrząd jest systemem zaworów i elementów sterowania ich ruchem w silniku spalinowym, który realizuje napełnianie cylindra mieszanką i usuwanie gazów spalinowych.

Przekazuje on ruch obrotowy koła pasowego na wał rozrządu, następnie ruch obrotowy wałka steruje pracą zaworów.

Zdarzają się sytuacje, w czasie których przez zepsuty rozrząd, dalsza jazda samochodem jest niemożliwa. Konieczne w takiej sytuacji jest wezwanie pomocy drogowej, która odwiezie samochód do mechanika lub w inne wyznaczone przez kierowcę miejsce.

Czy warto wymienić tylko pasek rozrządu?

Zazwyczaj nie warto. Dla uzyskania największego efektu, a przede wszystkim sprawnego samochodu, powinno się wymienić pasek rozrządu oraz wszystkie współpracujące z nim elementy. Są to: rolki, łańcuch, napinacze, pompa wody.

Co wpływa na pasek rozrządu?

  • zabrudzenia spowodowane wypłynięciem oleju, paliwa lub płynu chłodniczego,
  • silnik.

Pozostałe elementy rozrządu

Napinacz

Jest odpowiedzialny za kasowanie poluzowań paska rozrządu. Pracuje bez przerwy. Bez napinacza, nieodpowiednio napięty pasek zaczyna przeskakiwać na kołach zębatych, co może spowodować przesunięcie się rozrządu albo spadnięcie paska.

Cena: od 100 złotych do 400 złotych.

Rolki prowadzące

Podtrzymują pasek rozrządu. W czasie pracy silnika obracają się w bardzo szybkim tempie, co powoduje ich mocne zużycie.

Cena: od 50 złotych do 300 złotych.

Pompa cieczy chłodzącej

Jej zadaniem jest powodowanie obiegu cieczy w układzie chłodzenia. Niesprawna pompa prowadzi do przegrzania się silnika, dlatego dobrze jest pamiętać o jej wymianie w czasie wymiany rozrządu.

Cena: od 200 złotych do 50o złotych.

Do wymiany paska potrzebne są specjalne narzędzia

Pasek rozrządu powinno się wymienić, gdy:

  • strzępi się,
  • jest popękany,
  • ma sfatygowane zęby.

Utrudnieniem jest fakt, że zepsuty pasek rozrządu nie hałasuje, więc niełatwo jest się zorientować, że pora już go wymienić. Dlatego nie można ignorować żadnych objawów usterki. Niezwracanie na nie uwagi prowadzi często do bardzo kosztownych napraw samochodu.

Koszt wymiany paska rozrządu

Standardowo koszt wymiany paska rozrządu uzależniony jest od kilku czynników. Po pierwsze, im nowszy jest samochód, tym naprawa jest droższa. Ponadto rzadko wymienia się sam pasek rozrządu, zazwyczaj dochodzą do tego części współpracujące z nim, więc trudno wycenić jest koszt.

Wymiana paska rozrządu – jak często?

Zaleca się, by wymienić pasek rozrządu wraz ze wszystkimi elementami z nim współpracującymi po przejechaniu 100 tysięcy kilometrów lub, gdy samochód ma więcej niż 10 lat.

Zwykle producenci samochodów określają, kiedy powinno się wymienić pasek rozrządu orac cały rozrząd w konkretnym silniku, więc warto się tego dowiedzieć podczas zakupu nowego auta.

Częściej powinno wymieniać się paski rozrządu w samochodach, którymi jeździ się często na krótkich odcinkach lub w sytuacji, kiedy są częściej eksploatowane.

W niektórych silnikach powinno się częściej wymieniać pasek rozrządu, ze względu podatności na uszkodzenia. Głównie w silnikach benzynowych 2.0 stosowanych w Alfach Romeo.

Często wymienić pasek rozrządu można tylko poprzez “podniesienie” silnika

Rozrząd – co to takiego?

Rozrząd to system zaworów i elementów sterowania ich ruchem wewnątrz silnika spalinowego, który odpowiada za napełnianie cylindra mieszanką i usuwanie gazów spalinowych.

Rozrząd, w tradycyjnym silniku tłokowym, składa się z kilka zaworów. Zwykle są to dwa lub cztery, znacznie rzadziej trzy lub pięć, których ruchem zarządza wałek rozrządu. Posiada on “krzywki”, za pomocą których zamieniają ruch na posuwisty i przesuwają na zawory przy udziale popychaczy.

Wał rozrządu najczęściej umieszczony jest w głowicy nad zaworami lub między nimi, ale również w kadłubie. Wałek steruje ruchem zaworów poprzez tzw. laski popychaczy, które przenoszą ruch z dołu silnika do góry.

Wałek rozrządu z wałem korbowym

Ruch wału rozrządu jest ściśle zsynchronizowany z ruchem wału korbowego, a więc pracą tłoków. Odpowiednie zawory otwierają się lub zamykają w odpowiednim momencie, co zapewnia właściwe opróżnianie i napełnianie cylindra. To zgranie nazwane jest fazami rozrządu.

Zsynchronizowanie wałka rozrządu razem z wałem korbowym realizowane jest za pomocą przekładni – napędu rozrządu. Stanowi zazwyczaj łańcuch lub pasek zębaty oraz odpowiednie koła. Wcześniej używany był zestaw zębatek przekazujący napęd z wału korbowego na wał rozrządu.

Przestrzeganie powyższych zasad oraz regularne sprawdzanie stanu technicznego pojazdu, sprawi, że będziesz mógł cieszyć się sprawnym autem przez wiele lat. W razie problemów z przetransportowaniem samochodu do warsztatu, zapraszamy do kontaktu.